Khenpo Tashi Rinpotše -

õpetused Bodhitšittast

Armastava helduse, kaastunde ja bodhitšitta (virgumismeele) meditatsiooni praktika zoomi vahendusel.

Drikung Dharmaradza on oma tekstis “The Jewel Treasury of advice” öelnud: ülima bodhitšita meel on kui rikkumata seeme. Ilma selleta on võimatu saavutada täiuslikku valgustatust. See tõttu pidage kalliks arendada mahajaana meelt. See on minu südamest tulev nõuanne”

T. E Garchen Rinpoche on öelnud: me retsiteerime sõnu “olgu kõik tajuvad olendid õnnelikud, olgu nad vabad kannatusest ja kannatuse põhjustest…”, me loeme palveid, et tekiks sügav ja väärtuslik virgumismeel meie südames. Kuid sageli me ütleme lihtsalt neid sõnu, ilma, et vaevuksime nende sõnade mõtte üle järele mõtlema. Bodhitšittat praktikas rakendada on äärmiselt raske. See on asi millesse peab pühenduma ja mida peab harjutama ikka ja jälle uuest. Kui me tõeliselt treenime virgumismeelt, siis me ei pea kartma negatiivseid emotsioone nagu kiindumus ja vastumeelsus.

Khenchen Konchog Gyaltsen Rinpoche ütles ühes vestluses, et kui me arendame bodhitšittat kogu südamest, usume sellesse ja mõistame selle olemust, siis pole meil vaja karta deemoneid ega muid kurje jõude.

Armastava helduse, kaastunde ja bodhitšitta meditatsiooni harjutus on Drikung Kagyu liinis kolme aasta ritriidi kavas ja seda kutsutakse eriliseks eelharjutuseks. See on viieosalise mahamudra eelpraktika. Traditsiooniliselt tehakse seda praktikat pärast nöndrot. Esmalt 7-15 päeva armastava helduse praktikat, 7-15 päeva kaastunde praktikat ja siis umbes kuu kuni kaks, bodhitšitta harjutust koos kummardustega. Reeglina on vaja teha 100 000 kummardust, kui õpetaja ei ole juhendanud teisiti.


Khenpo Tashi Rinpotše

Khenpo Konchok Tashi Rinpoche sündis 1963. aastal Ladakhis ning ta pühitseti 9-aastaselt mungaks Lamayuru kloostris. Budistlike rituaalide ja palvete kõrval sai ta tugeva koolituse ka budistliku filosoofia alal, juhendajaks sellised khenpod nagu Khenchen Thupten ja Khenchen Kunga Wangchuk. Pärast khenpo ehk õpetlase tiitli omandamist õpetas ta üksteist aastat Drikung Kagjü Instituudis Dehradunis ja oli kloostriülemana ametis. Paljud tema õpilased tollest ajast on nüüdseks khenpode või meditatsioonimeistritena tegevusse asunud ja annavad edasi oma teadmisi paljudes maades. Dehradunis viibimise aastatel õppis ta süvendatult Gong-chik ja Džigten Sumgöni teisi õpetusi Drubwang Rinpoche käe all. Khenpo Tashi oli lahkunud joogi Drubwang Rinpoche väga lähedane õpilane, neil olevat olnud eriline karmiline side. Drubwang tunnustas Tashi teostust ja ütles:“Mina olen kõik sidemed sansaraga läbi lõiganud. Nüüd on sinu ülesanne, kõik need teadmised vajajatele edasi anda.“ ning kinkis talle usalduse märgiks oma palveveski. 2001. aastal Drubwang Rinpoche juhendamisel läbis ta range Mahamudra ja kuue Naropa jooga ritriidi Tatopanis Nepaalis. Järgmised kolm aastat jätkas ta pühendunult ritriiti Nyanyonis Lapchis, joogi Milarepa salajases kohas. 1994. aastal sai khenpo Tashi viieosalise Mahamudra ja idamipraktika juhised ja pühitsused otse T.P. Drikung Kyabgön Chetsangilt. T.P. Drikung Kyabgön Chetsangi õnnistusel on Khenpo Tashi praegu pearitriidimeister Almora eralduslaagris. Loomult tagasihoidlik ja heatahtlik Khenpo Tashi on oma õpilaste poolt eriti hinnatud õpetuste selge ja tabava esitamise poolest. Lisaks on tal märkimisväärsed teadmised filosoofias, tiibeti astroloogias ning tugev anne ennustada. Khenpo Tashi, kui dharma meistri Euroopasse tulek veebruaris ja märtsis 2009 onsuisa ajalooline sündmus, sest see on tema esmakordne reis Euroopasse.