Atši

Kaitsja Atši Tšökji Drölma oli Drikung Kagjü koolkonna asutaja Kjobpa Džigten Sumgöni (Kjobpa Rinpotše) vanavanaema. Kord kui Kjobpa Rinpotše resideerus Džang-Tšub Lingis, Drikung Thil´is Kesk-Tiibetis, oli kuulda lakkamatut, imelist, taevalikku laulu damaru saatel (tantristlikes rituaalides kasutatav väike käsitrumm). Lõpuks küsis Kjobpa Rinpotše õpilane, joogi Drubthob Khamba Gjagarwa Rinpotšelt, kust tuleb see taevalik muusika ja mida see tähendab? Kjobpa Rinpotše seletas, et see hääl on pärit tema vanavanaemalt, tarkuse daakinilt, Atši Tšökji Drölmalt, kes elas Drikungi aladel mitu põlvkonda tagasi. Tänu erilisele ühendusele ja kaastundele lubas Atši Tšökji Drölma kaitsta Buddha õpetuse tuuma. Edasi seletas Kjobpa Rinpotše, et kallihinnalise õpetuse "puhas anum" (pühendunud õpilane ), kes palvetab Atši Tšökji Drölma poole läbi meditatsiooni, tekstide ja palvete, on kindlalt kaitstud erinevate ebasoodsate olukordade ja takistuste eest.


Kuigi Atši Tšökji Drölma ajalugu on alguse saanud alles 11. sajandil, on kindel, et ta on ilmunud ka enne seda. Uddiana maal (arvatavalt kusagil kaasaja Pakistani aladel) ilmus ta kui Vadžradaakini, kes kaitses Buddha õpetust ja eriti just Buddha tantristlikku õpetust. Tiibetis ilmus ta esimest korda 8. sajandil, kui Padmasambhava (Guru Rinpotše) alustas seal Buddha õpetuse levitamist. Guru Rinpotše mediteeris erinevates paikades üle kogu Tiibeti, ning Ti-dro koopas, Drikungi aladel, veetis ta kõige pikema aja - 7 aastat. Olles selles koopas, ilmus talle Atši Tšökji Drölma karmadaakini pealiku kujul ja lubas Guru Rinpotšele kaitsta Buddha tantristlikke õpetusi, mida Guru Rinpotše õpetas.

See vastab ennustustele, mis leiti "Tšakrasamvara tantrast", kus on öeldud, et karmadaakinite pealik, kes on tegelikkuses Vadžrajoogini emanatsioon (skrt. k.- nirmanakaya, tiib. k. trül-ku), tuleb Ti-dro koopasse Drikungi piirkonnas. Seega on ta kaitsnud Buddha õpetusi mitmel moel nii Indias kui ka Tiibetis.


11. saj elas Kesk-Tiibetis Drikungi orus Shotoes abielupaar Nanam Tšhowopal ja ta naine Driza Darzam, kel ei õnnestunud mitmete aastate jooksul last saada. Lõpuks läksid nad pikale ja vaevalisele palverännakule Svajambhunath stuupa (isetekkinud stuupa) juurde Kathmandus, Nepaalis, et paluda omale võsukest. Seal olles palvetasid nad palju ja tegid erinevaid harjutusi. Olles saanud paljutõotavaid märke eredate unenägude näol, pöördusid nad tagasi Tiibetisse täis kindlust, et nende palvetele vastatakse. Varsti sündiski neile laps. Lapse sündides ilmus mitmeid häid endeid. Tema jume öeldi olevat valgeimast valgem ja valgust kiirgav. Ta leiti retsiteerimas Tara mantrat juba varases nooruses ning õpetamas seda teistele, kui ta oli alles kolmene. Lapse nimeks pandi Tšökji Drölma. Aastate möödudes kasvas temast erakordselt kaunis neiu. Kui ta oli veel väga noor, lahkusid ta vanemad siit ilmast ja tema hooldajaks sai ta onu. Kui ta mõrsjaikka oli jõudnud, tuli palju mehi onu käest luba küsima,et Tšökji Drölmaga abielluda. Tšhökji Drölma lükkas aga kõik palved tagasi ning selle asemel kuulutas sageli, et ta läheb Khami, Ida-Tiibetisse, kus asub suur joogi, suursuguse Kjura klanni järglane, ning saab tema abikaasaks. Hiljem ennustas ta, et nende lapsed ja lapselapsed saavad olema väga erilised olendid, kes toovad hüve kõikidele olenditele Buddha õpetuse levitamisega. Seetõttu on ülitähtis, et ta ei abielluks kellegi teisega kui suure joogiga Khamist.

Pärast kuudepikkust rännakut jõudis Tšökji Drölma lõpuks Khami. Ta ütles oma kaasreisijatele, kelleks olid kaupmehed, et ta on nüüd jõudnud sihtpunkti ning jääb sinna. Selle koha nimi oli Dentod Tso-ngur, ja siin elaski tema tulevane abikaasa, suur joogi Ame Tsultrim Gjatso. Kui nad olid kohtunud ja Tšökji Drölma oli selgitanud oma tuleku põhjuse, oli Tsultrim Gjatso nõus abielluma, sest ta nägi oma väega, et neiu räägib tõtt. Olles suur joogi ja vaba kiindumustest ja sansaara naudingutest, ei teinud Ame Tsultrim Gjatso ettevalmistusi pulmatseremooniaks. Seda enam, et Tšökji Drölma kinnitas talle, et millegi pärast pole vaja muretseda. Nende pulmapäeval sooritas aga Tšökji Drölma imeteo. Hoides damarut oma paremas käes ja kolbakaussi vasakus, vaatas ta ainiti taevasse ning esitas vaimse tantsu. Kui ta tantsis damaru saatel, ilmus otse taevast toitu, jooki, riideid nende majja nii, et seda oli piisavalt kõigi kutsutud külaliste jaoks.


Järgnevate abieluaastate jooksul jätkasid mõlemad, nii Tšökji Drölma kui Tsultrim Gjatso, oma praktikate ja õpetustega ning nende ümber kogunes palju järgijaid. Tšökji Drölma sünnitas neli poega. Kord teatas Tšökji Drölma, et ta on teadlikult taassündinud sansaarasse, et viia ellu oma pürgimus kaitsta Buddha õpetust ja tuua kasu kõigile olenditele. Sellepärast lubas ta oma järgijatele ülimat (täielik valgustumine) ja tavalist saavutust.


Tšökji Drolmast on palju erilisi juhtumeid ja inspireerivaid lugusid. Teated tema tegevusest levisid ja tema perekond tõi kasu kõigile tema ümber olevatele. Kord juhtis Tšökji Drölma oma järgijad hiigelkoopasse nimega Ting-ring. Koobas oli väga püha, kuna seal leidus palju "peidetud aardeid" (tiib. k. terma), ja iseeneslikult tekkinud kujusid buddhadest, bodhisattvatest, iidamitest, dharmakaitjatest ja daakinitest. Oma järgijatele kindluse sisendamise ja kasutoomise nimel korraldas ta koopas tantristliku rituaali. Kasutades oma võimete jõudu, muutis ta rituaalis kasutatavad ained tantristlikuks "pidusöögi annetuseks" (tiib. k. tsog) ning jagas seda oma järgijatele. Need õpilased, kes olid võimelised transformeerima sarnaselt temale nii enda kui teiste kiindumuse ja vastumeelsuse arusaamad puhtusest ja ebapuhtusest, olid võimelised aktsepteerima ja osa võtma tsokist. Selle tulemusena omandasid nad nii ülimad kui tavalised saavutused.


Seejärel koostas Tšökji Drölma meditatsiooniteksti endast nii, et järgijad saaksid jätkuvalt tema kaitset ja inspiratsiooni. Samuti tõotas ta, et selle meditatsiooniteksti katkematu kasutamine kaitseb Buddha õpetust üldiselt ja eriti kaitseb Buddha õpetuse tuuma. Ta ütles: “Minu tegevus selles kehas on nüüdseks läbi", ning ta lendas üles taevasse ega jätnud endast midagi maha.


Tema neljast pojast ühe nimi oli Pekar Wangjal, kes oli omakorda nelja poja isa. Nende nelja hulgas oli Naldžor Dordže, kes oli Kjobpa Rinpotše isa. Kjobpa Rinpotše oli Drikung Kagjü asutaja Nargardžuna kehastus, Meister Sõltuvuslikus Tekkimises.


Sellest ajast alates kui Kjobpa Rinpotše õpetas oma järgijatele oma vanavanaema Atši Tšökji Drölma elulugu ning andis neile tema meditatsiooniteksti, on kõik Drikung Kagjüpad toetunud Atši Tšhökji Drölmale kui spetsiaalsele Drikung Kagjü koolkonna kaitsjale. Paljud koolkonna kõrged meistrid on loonud hulga erinevaid palveid, meditatsiooni- ja rituaalitekste Atši Tšökji Drölmast kõigi järgijate hüvanguks, kes pöörduvad tema poole palvetega, paludes temalt kaitset.

Näiteks võib teda leida mõnedel Karma Kagjü varjupaiga puud kujutavatel tankadel. Tema praktikaid on sooritatud ka Sera kloostri (Gelugpa koolkonna ühest kolmest peamisest institutsioonist) teatud osades. Njingmapa koolkonna vankumatut poolehoidu näitab ka nende pöördumine palvetega Atši Tšökji Drölma poole. Viimane näide on see, kui suur Njingma õpetaja Khenpo Džigme Phuntsog tellis spetsiaalase thanka Atši Tšökji Drolmast pärast seda, kui talle ilmus "puhas nägemus" (tiib. k. dag-nang) rahumeelsest, pooljõulisest ja jõulisest Atši Tšökji Drölmast hetkel, kui ta oli külastamas Drikung Thili Kesk-Tiibetis. Mõni aasta tagasi palus Gjalva Rinpotše (Tema Pühadus 14. dalai-laama), Kjabgön Rinpotšet (Tema Pühadus Drikung Kjabgön Tšetsang), Drubwang Rinpotšet, Khen Rinpotšet (Köntšog Gjaltsen) ja mitmeid teisi laamasid Džang-Tšhub Lingi kloostrist tulla Dharamsalasse nädalase Atši Tšökji Drölma rituaali läbiviimiseks, et kõrvaldada kõik takistused ja paluda pikka iga Gjalva Rinpotšele.


On räägitud palju lugusid Atši Tšökji Drölma imetegudest, kus ta ilmutab oma armastavat hoolivust ja kaastunnet. Paljud Drikung Kagjü ja ka teiste liinide järgijad loodavad temale takistuste kõrvaldamises ja eesmärkide täideviimisel. Kui Tiibeti Drikung Kagjü järgijad (Drikungpad) maailma erinevates paikades rännates levitasid Buddha õpetust ja eriti selle õpetuse tuuma, ”toetusid” nad Atši Tšökji Drolmale. Nad õpetasid mitte-tiibetlastest Drikung Kagjü järgijatele vägeva kaitsja Atši Tšökji Drölma usalduspraktikat. Drikung Kagjü koolkonnas on Atši Tšökji Drolmat peetud nii valgustunud dharmakaitsjaks (tiib. k. tšökjong srungma), kui ka iidamiks ning on olemas kaks erinevat meditatsiooni ja rituaalteksti nende Atši Tšökji Drolma kahe kehastuse jaoks. Samuti on olemas ka ennustuse (tiib. k. mo) tekst, mis tugineb Atši Tšökji Drölma tarkusemeelele. Kõik need tekstid on leitavad "Atši Pe-bumis".