Eluratas

Budismi kohaselt on maailmas kahesugust sõltuvust. Eluratas on sõltuvate tegurite suletud tsükkel, milles inimesed kamaloka tasandil viibivad seni, kuni nad pole sellest välja saanud. Kui valgustuse kaudu pääsetakse, siis liigutakse mööda vabanemise spiraali.


Eluratas koosneb kolmest üksteise sees olevast ringist. Esimene

ring kujutab endast kolme looma: kukk, siga, madu. Nad hoiavad üksteisest hammastega kinni. Sümboliseerivad kolme omadust: kukk = ahnus, iha; siga = rumalus või nõmedus; madu = viha. Iha, viha ja rumalus tingivad üksteist ja on omavahel seotud.

Nad sümboliseerivad minakesksust, mis paneb pöörlema kogu maailma olemasolu protsessi.


Teine ring jaotatakse kaheks sektoriks: valge ja must. See sümboliseerivad seda, et sõltuvalt tervest või ebatervest tahtest tõuseb osa inimesi olemasolu kõrgemale tasandile (valge) või langeb madalamale.




Kolmas ring sümboliseerib kuut tasandit:


1. kõrgeim devade ehk jumalike olendite tasand, siia jõutakse valdavalt positiivse karma tulemusel. Kui positiivne karma on ammendunud, langetakse sellelt tasandilt madalamale. Värvus: valge.


2. Asurade (jumalikud-olla-püüdvad) tasand on võitlus ja võimuiha tasand. Siin toimub pidev võitlus. Värvus: punane.


3. Preetade ehk krahmavate vaimude, kes on klammerdunud meeleliste ihade külge, tasand. Preetad on pidevalt näljased ja janused. Värv: kollane.


4. Põrguolendite tasand vastandub devade tasandile. Nende suurim vaimne tõke on viha ja sellest johtuvad ebaterved mõtted, sõnad, teod. Värv: suitsukarva hall.


5. Loomade tasand vastandub preetade tasandile. Värv: roheline.


6. Inimese tasand taassünd inimesena on positiivne, kuna inimene kogeb nii õnne kui kannatusi. Inimesel on võime mõtestada maailma. Värv: sinine.


Tasandeid on kujutatud Buddhadena. Bodhisattvad (antud juhul buddha epiteet) on kõrgema valgustuse tasandi saavutanud olend, kes vabatahtlikult ei jää nirvaanasse, vaid tuleb tagasi kamaloka tasandile, et aidata teisi olendeid.


Põrgusse laskub suitsukarva Buddha ja toob põrguolenditele ambrat, et leevendada nende viha. Pretaede tasandile laskub punane Buddha ja toob neile toitu ja (vaimu)jooki. Loomade tasandile laskub sinine Buddha, kel käes on raamat. Deevade tasandile laskub valge Buddha, kel käes on vilepill, mis sümboliseerib püsimatust. Inimtasandile laskub Buddha, kes toob inimestele budismi õpetust. Asuurade tasandile laskub roheline Buddha, kes kannab teadmiste mõõka.


Neljas ring jaotub 12-ks sektoriks, sümboliseerides karma protsessi:


Esimene sektor kujutab pimedat inimest, vaimupimeduse sektor. Selline inimene koperdab läbi elu, manades endale väära ettekujutuse endast ja maailmast. Sümboliseerib teadmatust.


Teine sektor kujutab endast pottseppa pottidega. Sümboliseerib tahte olemust - nagu pottsepp voolib potte, nii ka inimene voolib oma loomust. Kahte esimest sektorit nimetatakse karmalisteks põhjusteks, mida moodustavad eelmise elu karma ja omakorda määravad selle elu põhisuundumuse.


Kolmas sektor kujutab puu otsas karglevat ahvi. Sümboliseerib teadvust ehk eelmiste elude jooksul vormitud teadvus moodustab uue kehastuse teadvuse. Budismi kohaselt hüpleb tavateadvus objektilt objektile nii nagu ahv hüpleb oksalt oksale.


Neljas sektor - kaks meest paadis, mis kujutab meelt ja keha ehk inimese psühho-füsioloogilist organismi. Teadvus ei sa eksisteerida üksi. Vastavalt teadvusele kujuneb inimese keha. Kui muutub inimese teadvus, muutub ka tema väline vorm.


Viies sektor kujutab kuue aknaga maja, inimese 6 meelt (nägemismeel, haistmismeel, maitsmismeel, kompimismeel, kuulmismeel ning mõtlemine ehk kontseptuaalne meel). Nende kaudu ta hakkab vaatlema välismaailma, nende kaudu tungib välismaailma info temasse.


Kuues sektor kujutab sülelevat meest ja naist. Nimetatakse kokkupuuteks. Sümboliseerib meelte ja välismaailma kokkupuudet.


Seitsmes sektor kujutab meest noolega silmas. Sümboliseerib meele ja välismaailma kokkupuutest tulenevaid tajusid. Võivad olla meeldivad, ebameeldivad, neutraalsed.


Kaheksas sektor kujutab naist, kes pakub mehele jooki. Sümboliseerib himu, kirgi ehk tugevat elujanu, mille aluseks kired, soovid, eesmärgid. S.o. inimese suundumus erinevatele

naudingutele.


Üheksas sektor kujutab vilju korjavat meest. Nimetatakse klammerdumiseks. Sümboliseerib seda, et ihad, kired viivad inimese elumõnudesse klammerdumisse.


Kümnes sektor kujutab last ootavat naist, mis tähendab saamist ehk inimene saab selleks, kelleks ta eelnevate tegurite mõjul ise ennast kujundab ehk inimene kujundab oma karma.


Üheteistkümnes sektor kujutab sünnitajat - järgmise elu taassünd.


Kaheteistkümnes sektor kujutab laipa tassivat inimest, mis viitab sellele, et kõik, mis on sündinud, lõppeb jälle surmaga.


12 sektorit näitavad eelmise, praeguse ja tulevase elu sõltuvussuhteid. Väljaspool ringi on kole jumalus - surmajumal Maara, kes hoiab ringi oma haardes. Elurattast väljaspool on kaks Buddhat, kes näitavad teed elurattast väljumisele. Väljapääs sansarast on olemas, kui asutakse virgumise teele, seda sümboliseerib virgumise spiraal ehk 8-osaline tee. Eluratast nimetatakse ka ebapuhtaks Buddhaväljaks.