Khentšeni Dharma meeldetuletus

Ma loodan ja loen palveid, et teiega oleks kõik hästi. Ma mõtlen teile oma praktikaid tehes. Me oleme väga õnnelikud olendid, olles sündinud inimkehasse ja olles varjupaigas Budas, Dharmas ja Sanghas. Te olete viimase paari aasta jooksul mulle kirjutanud ja kirju ka vastu saanud ning ma olen tänulik, et hoiate sidet ja ma hindan seda võimalust. Tavaliselt ei saa ma kirjutada pikki kirju, kuna ma ei ole osav teksti trükkimises, kuid täna on mul hea sekretär, seetõttu haarasin võimalusest öelda mõningaid asju.


Ilma Dharmata on meie elu sansaaras ainult üks kannatus või kannatuste seisund ja me loome aina rohkem kannatuste põhjuseid. Me oleme nii nutikad kannatuste põhjuseid tekitama. Kuna meie elus on Dharma, annab see meile tarkust tungida läbi kannatuste põhjuste ja jõuda tegeliku tõeluseni, tuues rahu ja õnne selles elus ja lõpuks ka täiusliku valgustumise. Seega on see kasuks meile endale ja ka teistele, kui me kasutame seda hinnalist inimelu nii hästi kui võimalik. See väärtuslik inimkehastus on paik, kus me saame korda saata kõiki häid asju.

Esimeseks, hingake sügavalt sisse ja laske kogu kehaline ja vaimne pinge lahti ning mõtisklege kõikide tajutavate ilmingute üle, mis oma olemuselt on kokkupandud. Seejärel püsituse ja lagunemise olemuse üle, kaasaarvatud meie inimkeha. Sedasi mõtiskledes puhastage kogu kiindumus ja viha.


Teiseks, sansaara on kannatuste seisund. See on kas kannatuse kannatus, muutuse kannatus või kõikeläbistav kannatus. Sedasi hoolikalt mõtiskledes kõikide üle, kes maailmas kannatavad, kehaliselt või vaimselt, kaasa arvatud meie vaenlased, arendage eneses nende vastu siiras kaastunne ja soovige, et nad oleksid vabad kannatustest ning et nad saavutaksid täieliku valgustumise.


Kolmandaks: kõik, mis avaldub - õnn ja kannatus oma ebapüsivuses -, toetub põhjustele ja tingimustele. Midagi ei toimi iseeneslikult ja sõltumatult. Kõik on üles ehitatud põhjustest ja tingimustest. Ja kõik põhjused ning tingimused on eksimatud. Seega on see meile enestele kasulik, kui me kasutame oma kogemuslikku tarkust, hoidudes ja puhastades kõik kannatuste põhjused ning luues ja kogudes kõiki rahu ja õnne põhjuseid. Näitena tuleks hoiduda kümnest ebavoorusest ja toimida kümne vooruse kohaselt.


Selle mõistmisega läheme me varjupaika Budas, Dharmas ja Sanghas ning hoiame eetilist moraali. See teeb olendi puhtaks ja austuse vääriliseks. Ning seejärel, olles hästi hoidnud alal kõlbelist käitumist, et enese hüveks vabaneda sansarast, arendage bodhitšittat - valgustumise meelsust, et kõikidele olenditele kasu tuua. Selle aluseks on siiras armastav hoolivus ja kaastunne. Meenutage endale seda harjutust iga päev ja iga hetk, kui te töötate või istute. See annab meile ja ka teistele tarkust ja julgust teha meie igapäeva elus häid asju. See omakasupüüdmatu mõte on inspireerinud kõiki mineviku ja oleviku budasid. Nad võtsid sellise meelsuse omaks, universaalse bodhitšitta meele. Nad rakendasid ning arendasid seda meelsust kõigis oma eludes ning saavutasid budasuse, tuues kasu loendamatutele olenditele. Ka meie võime selle endale eeskujuks ja inspiratsiooniks võtta ning järgida seda teed. Seega, kui me teeme neid harjutusi, on meie peamine fookus kõikide vaimsete painete puhastamine. Näiteks nagu eitamine, viha, uhkus, kadedus ja teised. Neid kutsutakse kolmeks või ka viieks mürgiks jne. Need on kõikide meie kannatuste ning nii isiklike kui ka ühiskonna konfliktide põhjuste juureks. Ilma neid juuri puutumata ei ole võimalik saavutada tõelist rahu ja õnne, ükspuha kui palju me ka ei üritaks. Seda kogemust jagavad kõik olendid. Seega annab Dharma meile selle tarkuse mõistmaks kannatuse ja õnne tegelikku olemust. Dharma annab suurepärased oskused ja vahendid, et ületada kannatuste põhjused.


Vadžrajaana õpetustes on suurepärased vahendid puhastamaks neid pimestusi ja vaimseid pettekujutlusi. Läbi sellise meetodi on meil võimalus avalduda jumalikus vormis, mida kutsutakse iidami treeninguks, lahutamatuks ilmnemise ja tühjuse ühtsuseks. Sedasi me ilmneme korduvalt iidam-jumalusena ning lahustume tühjusesse, mis baseerub ülimale bodhitšittale ning mille toeks on kõlbelisus.


Sellega olen ma maininud mõne sõnaga harjutuste eesmärki. On tõlgitud palju erinevaid raamatuid, mis on juhisteks, kuidas harjutada. Ma soovin, et teiga oleks tõeline rahu ja õnn ning et te oleksite vabad segadusest ja teadmatusest, mis on kannatuste juurpõhjuseks. Ma loen palveid, et teil oleks hea tervis ja et te oleksite edukad oma meditatsiooniharjutustes. Kui soovite, võite panna selle kirja üles oma Facebooki või kodulehele.



Siiralt,

Khentšen K. Gyaltshen


Tõlkinud Gert Silkin